Opće smjernice za Robotičku alku junior (RAJ)
ROBOTIČKA ALKA JUNIOR
( KONCEPT I PRAVILA)
Zagreb 1. 5. 2013.
ROBOTIČKA ALKA- JUNIOR (RAJ) je zabavno-obrazovna igra. Zasnovana na spajanju hrvatske (i mediteranske) srednjovjekovne tradicije i moderne robotičke tehnologije. RAJ je pojednostavljena varijanata složenije zamisli ROBOTIČKE ALKE. Ideja ROBOTIČKE ALKE iznijeta je prvi put 2001. godine. Od tada je predstavljeno nekoliko koncepata igranja ROBOTIČKE ALKE ali ta alka nikad nije igrana.
Organizairani RAJ igra se od 2010. Pokrenulo ju je i njenu izvedbu u cijelosti financiralo Hrvatsko društvo za robotiku. Koncept za RAJ kakav se do sad igrao postavljen je 2010. godine i od tada se izvodio više desetaka puta.
2013. primijećeno je da je postavljeni koncept RAJ zastario te da ga je potrebno osuvremeniti i uskladiti s početnim zamislima i iskustvima s dosadašnjih natjecanja kao i novim robotima koji su se pojavili.
OPĆI KONCEPT NATJECANJA
- RAJ se odvija u nizu kvalifikacijskih natjecanja u Hrvatskoj i inozemstvu.
- Finalni RAJ odigrava se jednom godišnje na nekom od mjesta uz dalmatinsku obalu gdje su se igrale srednjovjekovne igre. Kvalifikacijska natjecanja održavaju se tijekom godine na mjestima koja određuju organizatori nakon odigravanja finalnog natjecanja u prethodnoj godini. Na finalnoj trci sudjeluju tri natjecatelja iz jedne ekipe.
- RAJ se (tradicionalno) igra na ulici tj. na otvorenom prostorima pa senzori na robotima moraju biti prilagođeni uvjetima intenzivnog svjetla, a konstrukcija robota mehanika (u perspektivi) eventualnoj kiši .
- RAJ je natjecanje u kojem se spaja autonomnost stroja i vještina operatera.
- Broj robota natjecatelja ograničen je na maksimalno petnaest.
OBRAZOVNE CJELINE RAJ
RAJ obuhvaća dvije obrazovne cjeline: autonomna robotika i teleoperacijska robotika
Autonomna robotika:
- korištenje autonomnih mobilnih sustava na dnevnom svjetlu
- slijeđenje crte korištenjem IC senzora (ako je sustav u stanju)
- slijeđenje koridora staze korištenjem ultrazvučnog senzora
- reagiranje na zvuk
Teleoperacijska robotika
- Bežični prijenos upravljačkih podataka od upravljačke stanice do mobilnog sustava
- Bežični prijenos video podataka (analogno i/ili digitalno) od mobilnog sustav do upravljačke stanice
- Trening prostornog zora i gađanja cilja preko monitora na sustavu s vanjskim poremećajima (teleprezentacija)
ZABAVNA KOMPONENTA
Tijekom dosadašnjeg izvođenja RAJ zapaženo je da ta igra ima veliki medijski ili općenitije potencijal velikog zanimanja javnosti koji se očituje u zanimanju djece za sudjelovanje, a medija za prećenje i izvještavanje o tom natjecanju.
Roboti se izložu prije utrke uz pano s opisom sustava. Natjecatelji mogu slobodno ukrašavati svoje robote tradicijskim folklornim detaljima karakterističnim za mjesta iz kojih dolaze.
Utrka se odvija na trgu među prolaznicima.
Navijanje za vrijeme trke je dopušteno i poželjeno.
TEHNIČKE POSTAVKE NATJECATELJSKOG SUSTAVA I STAZE
IZVRŠNI SUSTAV ROBOTA
Sastoji se od slijedećih važnijih podsustava:
- VOZILO ROBOTA : mobilna robotička platforma (pokretači su običan kotač ili kotač bez obruča; elektomotorni pogon s baterijskim napajenjem). Svi roboti koji se natječu moraju biti funkcionalno jednaki.
- KONTROLER ROBOTA sa senzorima
- VIDEO SUSTAV (BISTRO OKO): jedna ili više kamera na robotu sa bežičnim video linkom prema upravljačkoj konzoli
- MANIPULATOR KOPLJA (JUNAČKA DESNICA) (s min. dva SSG) sa nezavisnim upravljačkim linkom prema konzoli
UPRAVLJAČKI I NADZORNI SUSTAV
Robotom se upravlja s UPRVLJAČKE KONZOLE . Upravljačku konzolu čine:
- RAČUNALO S KOMUNIKACIJSKIM JEDINICAMA (Računalna jedinica za programiranje autonomnog gibanja vozila, daljinsko upravljanje manipulatorom , .. )
- VIDEO KAMERE ZA SNIMANJE STAZE (dvije do tri kamere) za cjeloviti video pregled s bežičnim linkom prema glavnom monitoru (Plazma) na kojemu promatrači mogu pratiti gibanje robota iz više kuteva.
- VIDEO NAOČALE ILI MALI MONITOR NA KACIGI (ili monitor računala kao alternativa) povezane s računalom, slušalice i mikrofon
Video jedinica može biti odvojena od računala ( u obliku naočala ili kacige i sl.). Ukoliko natjecatelj nema vlastitu video jedinicu može koristiti instaliranu na trkalištu. Isto vrijedi i za ostale sustave (upravljanje kopljem i sl.
SOFTVER ZA OBRADU PODATAKA NA NATJECANJU
SCENARIJ ODVIJANJA NATJECANJA
- Natječu se roboti određenih dimenzija
- Natječu se roboti s jednakim pogonskim sustavima (vrsta motora i konstrukcije kotača)
- Natječu se samo roboti koji mogu postići traženi brzinu gibanja tj oni koji prijeđu stazu u zadatom vremenu. Roboti koji nemaju potrebnu brzinu diskvalificiraju se.
- Natjecatelj (ekipa) imaju pravo na tri probne trke radi „treniranja konja“ tj. isprobavanja staze i prilagodbe senzora i programa.
- Robot je opremljen manipulatorom koplja ( „ČVRSTA DESNICA“)(broj SSG i konstrukcija nisu ograničeni)
- Koplje je određene duljine i promjera . (ostali parametri nisu propisani)
- Alka je određenih dimenzija koju propisuje Organizacijski odbor RAJ (OO RAJ).
- Na robota se montira video sustav organizatora . Roboti moraju imati unificiranu spojnicu za montažu video sustava.
- Robota se postavlja na stazu na poziv voditelja natjecanja i od tog trenutka „jahač“ nema utjecaja na smjer njegova gibanja po stazi. „Jahač robota“ može samo manipulirati kopljem
- Robot starta nakon pozivnog zvuka trube ili poziv voditelja RAJ.
- Robot počinje gibanju kružnom dijelu staze dok ne dođe na polazište pravocrtnog dijela staze.
- Robot se giba odgovarajućom brzinom kako bi prešao stazu u propisanom vremenu. (Natjecatelj koji ne prijeđe stazu od početka gibanja do ciljanja u alku u propisanom vremenu diskvalificira se . Vrijeme prolaska staze određuje OORAJ prije početka natjecanja nakon pregleda prijavljenih robota).
- Natjecatelj trku počinje sa spuštenim kopljem. Koplje se diže kada robot prođe 2/3 staze.
- Nakon što pogodi alku robot se vraća na mjesto ciljanja i spušta alku na tlo i potom odlazi u hangar. Robot koji ne pogodi alku odmah odlazi u hangar.
- Pobjednik ima pravo na slavodobitnički prolazak stazom.
OPREMA TRKALIŠTA
Trkalište je opremljeno s :
- VELIKIM MONITOROM (PLAZMA) POVEZANO NA RAČUNALO
- VIDEO KAMERAMA (3) S KOJIMA SE NADZIRE TRKALIŠTE
- SENZORIMA S KOJIMA SE UTVRĐUJE POLAZAK ROBOTA I VRIJEME PRELASKA STAZE
Autor: Igor Ratković